donderdag 13 oktober 2011

De nikkers door Piet van Aken

Vele jaren geleden las ik de korte roman De nikkers, geschreven door de Belgische schrijver Piet van Aken (1920 - 1984) en gesitueerd in Congo. De roman speelt in de tijd dat de Belgen het daar nog volledig voor het zeggen hebben. Ik heb altijd begrepen dat Van Aken zelf nooit in Congo is geweest, iets wat ik me maar moeilijk kan en kon voorstellen. Ik ben er zelf ook nooit geweest, dus ik kan weinig zeggen over het waarheidsgehalte en de sfeer van deze sterke roman. Na Congo, een geschiedenis te hebben gelezen, weet ik wat meer van het land, een mooie aanleiding om De nikkers te herlezen. Het boek staat nog steeds als een huis en de inhoud is niet in tegenspraak met het beeld dat van Reybrouck schetst, waarmee het voor mij nog raadselachtiger wordt hoe Van Aken dit heeft klaar gespeeld. Heeft hij gebruik gemaakt van de herinneringen van iemand anders?

De nikkers is in elk geval een aanrader. Alleen antiquarisch te koop voor een paar euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten