zondag 9 oktober 2011

De beste van de zes

Geplaatst op: 2011-10-09 21:32:16
Ik heb ze alle zes uit. En nu nog even aangeven welke boek het beste is. Dat is dus lastig. Criteria aan de hand waarvan ik tot mijn eindoordeel wil komen zijn:

1 Is het een boek dat ik aan anderen zou aanbevelen?
2 Is het een boek dat ik nog wel eens zou willen herlezen?
3 Is het voor mij een boek dat je zou kunnen omschrijven als een 'noodzakelijk' boek, een boek dat iets essentieels toevoegt aan al die andere boeken die ik heb gelezen?
4. Is het mooi, meeslepend, origineel?
Hieronder de genomineerde boeken op alfabetische volgorde op de naam van de auteur met daarachter de criteria waaraan de boeken in mijn ogen voldoen
Peter Buwalda - Bonita Avenue (1, 4)
Arthur Japin - Vazlav (1, 2 misschien, 3, 4)
Herman Koch - Zomerhuis met zwembad (1)
David van Reybrouck - 'Congo, een geschiedenis' (1, 2 sommige hoofdstukken, 3,4)
Dick Swaab - Wij zijn ons brein (1, 2 sommige onderwerpen, 3)
Esther Verhoef - Déjà Vu

Toelichting

Aan de hand van de score hierboven is het meteen duidelijk tussen welke boeken het voor mij gaat. De thriller van Verhoef vind ik niet zo sterk, met daarbij de kanttekening dat ik niet zo gauw een thriller weet die ik de NS Publieksprijs wél zou willen geven. Wij zijn ons brein van Swaab - hoe goed ook - zie ik als een stand van zaken, waarvan ooit een herziene, nog betere versie komt, hetzij van Swaab, hetzij van een opvolger. Qua stijl vind ik het boek minder dan Vazlav en Congo, de twee concurrenten.

Zomerhuis met zwembad vind ik meer entertainment vergeleken met het in mijn ogen niet voor 100 procent geslaagde maar ambitieuzere en interessantere Bonita Avenue.

Dus gaat voor mij de keuze tussen Japin en Van Reybrouck. Moeilijk, want beide schrijvers hebben een prachtige stijl plus een origineel gegeven. Ik kies voor Congo, omdat het schrijven daarvan een bijna onmogelijke opgave moet zijn geweest, die bovendien ook niet zo maar over tien jaar herhaald zou kunnen worden omdat veel van de informatieverstrekkers er dan niet meer zullen zijn. Razend knap om zo'n complex verhaal as de 'biografie' van zo'n groot, ontoegankelijk en gevaarlijk land als Congo zo bondig op te schrijven.

' Noem je dat bondig, een foliant van 242.000 woorden?' zou je dan kunnen tegenwerpen? Ja toch wel. Het boek beschrijft een land dat 76 keer zo groot is als de vroegere kolonisator België. Daar valt heel veel over te vertellen. Buwalda gebruikt voor zijn roman met vier hoofdpersonages niet eens zoveel minder woorden. Biografieën over personen dijen regelmatig uit tot kolossen. Neem de biografie van Reve die ruim 2000 blz. beslaat, die van Van Eeden die 1250 blz. telt en de recente biografie van Hotz nog altijd goed voor 660 blz. In dat licht bezien is Congo een bondig boek. Wat deze geschiedenis verder bijzonder maakt is dat Van Reybrouck technieken gebruikt die ook romanschrijvers gebruiken om een boek levendig te houden.

Mijn stemadvies is dus Congo. Dat is echter niet meer dan een advies. Ik kan me voorstellen dat iemand geen zin heeft om te stemmen op een boek dat al zoveel prijzen heeft gekregen. Stem vooral wat je wilt en als geen van de zes genomineerde boeken je bevalt, stem dan op boek nummer 7, een boek naar eigen keuze.

Je kunt tot en met donderdag 13 oktober 23.59 uur stemmen door te gaan naar:

www.nspublieksprijs.nl/jurylid/GH4FW

Geen opmerkingen:

Een reactie posten