maandag 12 september 2011

Lees met me mee




Op zondag 5 september ben ik benoemd tot één van de maar liefst driehonderd kernjuryleden van de NS Publieksprijs 2011. Tijdens de boekenbeurs Manuscripta zijn de 300 juryleden geinstalleerd en kregen we allemaal een tas met de zes genomineerde boeken mee plus de vraag om zoveel mogelijk mensen in onze omgeving mee te laten stemmen en dus mee te laten lezen. Wat meteen opviel, is dat alle de boeken overwegend dik tot heel dik zijn. En dat allemaal in deze tijd van oprukkende sociale media, waarin de menschen hele dagen in de weer zijn met hun i-phone, i-pad of erger. Maar goed: ik ben aan het lezen gegaan en ik hoop dat veel meelezers ook gaan stemmen.

Het jurylid dat via zijn eigen toegang tot de centrale stemplek op de website van de NS-publieksprijs de meeste stemmen verzamelt, krijgt 12 boeken. Die kans is dus verwaarloosbaar. Kun jij als stemmer ook iets krijgen? Ja, je dingt mee naar de hoofdprijs die bestaat uit elke week een gratis boek. De kans dat je die wint, is zo mogelijk nog kleiner, dus wacht nog maar even met de aanschaf van al weer een Billy. Het gaat puur om de lol van het lezen en om het uitwisselen van meningen over de zes boeken. Er zijn overigens ook kleinere prijzen: 10 gastronomische diners voor twee personen à € 84,90,-, vijftig keer een NS-Dagkaart en Boekenbon ter waarde van respectievelijk € 44,60 en € 10,-

In de komende weken ga ik op dit weblog vertellen wat ik vind van de zes genomineerde boeken die ik heb meegekregen om te beoordelen. Criteria hierbij zijn onder andere: Is het een boek dat ik aan anderen zou aanbevelen? Is het een boek dat ik nog wel eens zou willen herlezen? Is het voor mij een boek dat je zou kunnen omschrijven als een noodzakelijk boek, een boek dat iets essentieels toevoegt aan al die andere boeken die ik heb gelezen? Is het mooi, meeslepend, origineel? De boeken van Koch, Verhoef, Japin en Van Reybrouck heb ik intussen uit, in Wij zijn ons brein ben ik bezig.  Een voorlopige tussenstand: Japin en Van Reybrouck samen met stip op 1, Koch op 2 en Verhoef op 3.

Laat vooral ook weten wat jij van de besproken boeken vindt door te reageren op dit boekenblog of op een enail die ik je stuurde. En stem over een paar weken op het boek dat volgens jou de NS-publieksprijs verdient. Het is leuk als alle mensen die mijn blog lezen, stemmen op hun favoriete boek door te klikken op:


Hieronder een korte beschrijving van de genomineerde boeken, geplukt van de website van hun uitgevers, subjectief natuurlijk. In een cursieve letter lees je wat mijn verwachtingen zijn van het betreffende boek vóór ik het heb gelezen, net zo subjectief. Daaronder in vet mijn oordeel na het boek te hebben gelezen.

Veel leesplezier

Cock van den Wijngaard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten